0-2 år
- At det lille barn mestrer en færdighed uden det kræver ret meget energi
- Automatisering kommer via stimulation/motivation og øvelse
- At barnet mestrer f.eks. at die hos sin mor og senere spise selv
- Sidde, krybe, kravle, holde balance, gå, løbe og hoppe
- Håndtere små ting
- Tale - lærer det kun ved at blive talt meget med
Primært eksempler for forældre
Det er godt for barnets udvikling at øve sig i at ligge på maven hver dag, fra det er spæd. Al motorisk udvikling starter fra maveleje.
Forældre skal i hverdagen lade barnet øve sig fx på at kravle, gå, tage tøj af og på, hjælpe med praktiske gøremål m.v.
Forældre skal igennem kropssprog og det talte sprog støtte barnet i sin nærmeste udvikling.
Skal have tålmodighed da det er igennem gentagelser (og dermed tid) at barnet automatiserer sine handlinger.
Vi orienterer forældrene om, hvad vi arbejder med i forhold til deres barn.
Forældrene støtter og arbejder med nogle af de samme ting som barnet øver i vuggestuen.
Primært eksempler for fagfolk
- Arbejdet med automatisering tager altid udgangspunkt i det enkelte barns NUZO. Børnene lærer rigtig meget ved at se på hinanden og have ældre ”rollemodeller”
- Lade børnene selv gå ind i vuggestuen
- Lade børnene bære deres lille rygsæk/taske når de kommer og når de blive hentet
- Børnene henter madpakker i køleskabet
- Kravler op på egen højstol
- Børnene vasker hænder inden de spiser og når de har spist
- Børnene skiftes, får tøj på og sele på, tager selv sut og sovedyr i krukken
- Børnene går selv ud til krybben, kravler op af stigen til krybben
- Efter middagssøvn lægger børnene selv deres sut og sovedyr/klud i deres krukke på badeværelset
- Faste rutiner inden og under spisning bl.a. sige vær så god
- Når børnene er klar til det opmuntres de til at blive selvhjulpne og øve f.eks. tage tøj